Kul test!

En av mina medvetna läsare Emma, tipsade mig om det här testet. Det handlar om konsumtion. Du är i affären och ska handla enligt en inköpslista genom att klicka dig runt i affären. Du kan lära dig väldigt mycket av att trycka på infon om de olika varorna, som gör dig till en mer medveten konsument!

Det jag störde mig på. (en av grejerna i alla fall). Var att de tyckte att det är okej att köpa regnskogsträd och träd som inte finns här i norr, bara de var FSC märkta. Det tycker inte jag. Vad har jag för rätt att kräva att ett träd i Chile (eller något, har inte jättekoll på vilka länder som är vanligast) ska huggas ner bara för att jag ska få en snygg trädgårdsstol? Ta istället björk och furu, som vi har här. Det har vi rätt att kräva. Tänk på det om ni ska uppdatera trädgårdsmöblemanget i år!

Se hela bilden







Bilden är tagen här!

Kommentarer
Postat av: Bara Jag

Tyvärr lämpar sig inte varken furu eller björk för utomhusbruk. Dessa kräver ytbehandling med mer eller mindre miljöfarliga ämnen för att ens kunna användas inomhus, teak innehåller naturliga oljor och behöver därför inte ytbehandlas. FSC betyder att det är ett skogsbruk där varje nedhugget träd ersätts av ett nytt träd enligt mycket strikta regler = skapar arbetstillfällen. Det behöver inte vara illa så länge det inte är skövling vi pratar om....

2010-03-25 @ 23:40:17
URL: http://myworldmytruth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0