Dagens miljögoda gärning!

Jag försöker komma på något extra miljövänligt vi kan göra idag. Du och jag. För att göra världen en tjänst, en bättre plats att leva på.

Om du är stressad: Duscha jättesnabbt. Så fort du bara kan. Då har du mer tid över till annat.

Om du har mer tid: Rensa ur din garderob och andra förvarings utrymmen. Behöver jag verkligen den här? Jag har inte använt den här på över ett år, kommer jag använda den alls? Tänk efter. Sen tar du fram tre påsar/tygväskor/containrar/whatever som du märker. "Spara" "Skänk till andrahandsbutiken" "Sopsortera"

I "Spara" lägger du saker som du använder så gott som dagligen. Minst en gång i månaden. H E L A saker.

I "Skänk till andrahandsbutiken" lägger du saker du inte använt på tre månader eller mer. Saker som är H E L A. Saker som är helt oanvända som du köpte för tre månader.

I "Sopsortera" lägger du saker som är trasiga, skadade eller på annat sätt oanvändbara.

De två ställer du i hallen så du snubblar på dem om du inte tar med dem nästa gång du tar en sväng på stan. (Bor du på landet, ställ dem i bilen) Så skänker du ena påsen och den andra sopsorterar du bort.


Därför är det miljövänligt: Du får lättare att överskåda vad du har och då behöver du inte köpa onödiga dubletter. Och om du har mycket "skräp" som du inte använder, men som är helt okej. Då finns kanske någon som behöver dem och då kan den få/köpa den av dig, bra va? Mindre miljöpåverkan eftersom vi slipper producera en ny.

Kommentarer
Postat av: Em

Förslag till miljögrej: Använd alltid tvålpump, både till diskmedel och till handtvål i badrummet OCH duschtvål. Öppningen på sådana flaskor är ofta gjorda medvetet stora för att vi skall använda mera. Häller man över i tvålpumpar som man köper på¨till ex Hemtex så sparar man in. Sen får man hoppas att tvålpumparna håller så länge att det blir lönt både för miljön och plånboken.. :D

2010-03-10 @ 17:20:37
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Nanna

2010-03-10 @ 22:18:10
URL: http://honkytonkangel.blogg.se/
Postat av: Nanna

Ha,ha, så mycket kläder har jag inte,skulle jag rensa skulle det inte bli mycket kvar...jag köper ett par nya jeans när det par jag äger inte håller ihop längre..så den dag jag tvättar mina byxor får jag snällt hålla mej hemma..ännu en miljöinsatts !



Du har en utmärkelse at hämta hem hos mej :)

2010-03-10 @ 22:23:06
URL: http://honkytonkangel.blogg.se/
Postat av: ansepanse

jo det är miljövänligt, J och jag går igenom garderoberna lite då och då

kramar

2010-03-11 @ 11:10:19
URL: http://kinaguld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0