I en värld av shopping

Köpa eller inte köpa? Det är en stor grej i min värld just nu. Måste man ha så mycket prylar? Måste man ha den senaste teknikprylen? Kan man inte bara vara gamla vanliga naturflickan?

Jo visst. Det kan man. Men är det accepterat i vårt samhälle? Varför lever vi i ett samhälle av konsumtion? Vad är det vi försöker göra med all shopping? För jag tror inte det är att vi vill förstöra mamma natur. Det är något annat. Frågan är vad?

Det märker vi även på media runt omkring oss. Sophie Kinsellas bok "En shopaholics bekännelser" (som även blivit film) tar ju upp det här. Hur vi shoppar. Hur mycket vi "behöver" för att överleva.

Vad tänker du kring shopping?

Kommentarer
Postat av: Em

Jag är nog ingen storkonsument, även om jag hade kunnat låtit bli mycket.. Problemet numera är att vi kan köpa så många saker billigt och då uppskattar man inte det på samma sätt. Saker man verkligen måste jobba för att få vill man inte gärna kasta eller sätta i förrådet sen. Jag tror affärer som IKEA, HM och Gina bidrar till konsumtionen. Jag vill gärna ha de där, jag älskar att handla billigt, men det jag menar är att jag tror vi konsumerar mindre om vi måste slita mer för det vi införskaffar oss.

2010-01-27 @ 17:39:08
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Amanda

Shoppar faktiskt oftast inte mer än jag behöver...eller så mkt iaf. Sen kan det ju diskuteras vad man egentligen behöver.

2010-01-27 @ 18:53:06
URL: http://medelrutanvingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0